Χρήστος Λαμπρόπουλος από Βρυξέλλες: Η ενεργειακή μετάβαση οφείλει να έχει ισχυρό κοινωνικό πρόσημο

Σε μια συζήτηση υψηλού επιπέδου για το μέλλον της ευρωπαϊκής ενέργειας και τη στρατηγική θωράκιση της ηπείρου έως το 2050, η Περιφέρεια Πελοποννήσου έδωσε δυναμικό «παρών» στις Βρυξέλλες. Εκπροσωπώντας την Περιφέρεια, ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης Χρήστος Λαμπρόπουλος συμμετείχε στο Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για τον Εξηλεκτρισμό (EU Electrification Action Plan), το οποίο φιλοξενήθηκε στις εγκαταστάσεις της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (EESC).

FARENEWS.GR: ΠΟΛΙΤΙΚΗ / ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

Η ατζέντα των συναντήσεων επικεντρώθηκε στην επιτάχυνση της καθαρής ενεργειακής μετάβασης, στις προκλήσεις που φέρνει ο εξηλεκτρισμός της οικονομίας, καθώς και στην ψηφιοποίηση, την αποθήκευση ενέργειας και την ηλεκτροκίνηση.

Η Πελοπόννησος ως παράδειγμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης

Ο Χρήστος Λαμπρόπουλος ήταν βασικός ομιλητής στη θεματική ενότητα «Regional Just Transition in Action: Overcoming Challenges and Maximizing Opportunities in Affected Regions». Στην τοποθέτησή του, παρουσίασε αναλυτικά τον σχεδιασμό και την εμπειρία της Περιφέρειας Πελοποννήσου στο κρίσιμο πεδίο της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, εστιάζοντας στις περιοχές που επηρεάζονται άμεσα από την αλλαγή του παραγωγικού και ενεργειακού μοντέλου.

Όπως τόνισε, η Περιφέρεια στηρίζει σταθερά την ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), θέτοντας όμως δύο απαράβατους όρους:

  1. Περιβαλλοντική προστασία: Απόλυτος σεβασμός στα ιδιαίτερα γεωγραφικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά κάθε τόπου και ρητή αποφυγή περαιτέρω επιβάρυνσης σε περιοχές που θεωρούνται ήδη κορεσμένες.

  2. Κοινωνική ανταποδοτικότητα: Το οικονομικό και ενεργειακό όφελος από τις πράσινες επενδύσεις πρέπει να μετακυλίεται άμεσα και αισθητά στους λογαριασμούς και στα τιμολόγια των καταναλωτών, καθώς και στις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες.

Επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας και κοινωνική συνοχή

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στα εν εξελίξει σχέδια Δίκαιης Μετάβασης που υλοποιούνται στην Πελοπόννησο. Ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης υπογράμμισε ότι ο σχεδιασμός αυτός στοχεύει στην ουσιαστική ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, στην προσέλκυση νέων, βιώσιμων επενδύσεων και, κυρίως, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας που θα κρατήσουν ζωντανή την οικονομία της περιοχής στη νέα παραγωγική εποχή.

«Η ενεργειακή μετάβαση οφείλει να διασφαλίζει κοινωνική συνοχή και δίκαιη κατανομή των ωφελειών», ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι μόνο με αυτόν τον τρόπο οι πολίτες θα αγκαλιάσουν τις πολιτικές της πράσινης ανάπτυξης.

Στη διεθνή συνάντηση συμμετείχαν κορυφαίοι εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών θεσμών, στελέχη της βιομηχανίας, κοινωνικοί εταίροι και διεθνείς οργανισμοί ενέργειας.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Στη συζήτηση υψηλού επιπέδου για το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για τον Εξηλεκτρισμό (EU Electrification Action Plan), που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, στις εγκαταστάσεις της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (EESC), συμμετείχε ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Χρήστος Λαμπρόπουλος, εκπροσωπώντας την Περιφέρεια Πελοποννήσου.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην επιτάχυνση της καθαρής ενεργειακής μετάβασης της Ευρώπης, στις προκλήσεις του εξηλεκτρισμού της οικονομίας και στις πολιτικές που απαιτούνται για την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων για το κλίμα και την ενεργειακή ασφάλεια έως το 2050.

Ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχη Χρήστος Λαμπρόπουλος συμμετείχε ως ομιλητής στη θεματική ενότητα «Regional Just Transition in Action: Overcoming Challenges and Maximizing Opportunities in Affected Regions», παρουσιάζοντας την εμπειρία και τον σχεδιασμό της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση.

Κατά την τοποθέτησή του, ανέδειξε τη σταθερή θέση της Περιφέρειας Πελοποννήσου υπέρ της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, με την απαραίτητη όμως προϋπόθεση της ουσιαστικής προστασίας του περιβάλλοντος, του σεβασμού στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής και της αποφυγής περαιτέρω επιβάρυνσης ήδη κορεσμένων περιοχών.

Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη το όφελος από την ανάπτυξη των ΑΠΕ να μετακυλίεται ουσιαστικά στα τιμολόγια των καταναλωτών και στις τοπικές κοινωνίες, ώστε η ενεργειακή μετάβαση να έχει πραγματικό κοινωνικό αποτύπωμα και να ενισχύει την αποδοχή των πολιτικών για την πράσινη ανάπτυξη.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα σχέδια της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης που υλοποιούνται στην Πελοπόννησο, με έμφαση στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, την προσέλκυση επενδύσεων και τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών στη νέα ενεργειακή και παραγωγική εποχή.

Ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης υπογράμμισε επίσης ότι η ενεργειακή μετάβαση οφείλει να έχει ισχυρό κοινωνικό πρόσημο, διασφαλίζοντας συνοχή, δίκαιη κατανομή των ωφελειών και πραγματικές ευκαιρίες για τις περιοχές που επηρεάζονται από τις αλλαγές στο ενεργειακό μοντέλο.

Στη συζήτηση συμμετείχαν εκπρόσωποι ευρωπαϊκών θεσμών, της βιομηχανίας, κοινωνικών εταίρων και οργανισμών ενέργειας, με αντικείμενο τις προκλήσεις της ηλεκτροκίνησης, της ενεργειακής αποδοτικότητας, της αποθήκευσης ενέργειας, της ψηφιοποίησης και της δίκαιης μετάβασης στην Ευρώπη.