Συμπληρώνονται φέτος διακόσια χρόνια από ένα συγκλονιστικό, τραγικό και συνάμα ηρωικό γεγονός του Μαΐου του 1826, το οποίο αν και δεν έχει καταγράψει η επίσημη ιστορία, παραμένει μια βαθιά πληγή και πηγή περηφάνιας για τον τόπο μας.
Ήταν Μάιος του 1826, όταν τα στρατεύματα του Ιμπραήμ πασά προήλαυναν σπέρνοντας τον τρόμο, την καταστροφή και τη σκλαβιά στα χωριά της Μεσσηνίας και στην ευρύτερη περιοχή του Ταϋγέτου. Στην απόκρημνη τοποθεσία «Χορηγόσκαλα», μια ομάδα από νέες γυναίκες —άλλες ανύπαντρες και άλλες μητέρες με μικρά παιδιά στην αγκαλιά, προερχόμενες από τη Νέδουσα και τα υπόλοιπα χωριά της περιοχής— βρέθηκαν εγκλωβισμένες και αντιμέτωπες με την απειλή της αιχμαλωσίας και των σκλαβοπάζαρων.
Αρνούμενες να υποταχθούν και να χάσουν την αξιοπρέπειά τους, οι γυναίκες αυτές οδηγήθηκαν σε μια απόφαση απόλυτης ελευθερίας. Σαν άλλες Σουλιώτισσες, επέλεξαν να θυσιαστούν πέφτοντας μαζί στο βάραθρο του γκρεμού. Πρόκειται για ένα γεγονός υπέρτατης αυτοθυσίας που παρέμενε ζωντανό ως ιερή παρακαταθήκη για ολόκληρο τον τόπο.
Η παρέμβαση της Ευγενίας Κούβελα για την ιστορική μνήμη
Αυτό το άγνωστο μέχρι σήμερα γεγονός έφερε στο προσκήνιο με δημόσια ανάρτησή της η Δημοτική Σύμβουλος Καλαμάτας με την παράταξη «Καλαμάτα Μετά», Ευγενία Κούβελα, ανοίγοντας ένα παράθυρο στη συλλογική μας μνήμη.
Στο μήνυμά της, η κ. Κούβελα υπογράμμισε το χρέος της σημερινής κοινωνίας απέναντι σε αυτές τις λησμονημένες μορφές του Αγώνα: «Τιμή και δόξα οφείλουμε σ’ αυτές τις αφανείς ηρωίδες του τόπου μας, καθήκον δικό μας να διαφυλάξουμε την ιστορική μνήμη», σημείωσε χαρακτηριστικά, δίνοντας το έναυσμα για την ανάδειξη της θυσίας στη «Χορηγόσκαλα», ώστε να πάρει τη θέση που της αξίζει στο πάνθεον των ηρώων της Ελληνικής Επανάστασης.
Η παρουσία της αυτοδιοίκησης
Στην ανάδειξη και απόδοση τιμής για το ιστορικό αυτό γεγονός έδωσαν «παρών» μόνο ελάχιστοι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης. Μεταξύ άλλων, παρόντες ήταν ο Αντιδήμαρχος Καλαμάτας Κώστας Παπαδάκης, ο οποίος εκπροσώπησε επίσημα τον Δήμαρχο της πόλης, καθώς και ο Δημοτικός Σύμβουλος της παράταξης «Καλαμάτα Μετά», Δημήτρης Φαββατάς και Ευγενία Κούβελα.
Η ανάγκη για θεσμική αναβάθμιση των εκδηλώσεων
Η συμπλήρωση δύο αιώνων από τη θυσία στη «Χορηγόσκαλα» δεν αποτελεί απλώς μια επέτειο μνήμης, αλλά μια ηχηρή υπενθύμιση του χρέους που έχει η πολιτεία και οι τοπικοί φορείς απέναντι στην ιστορία του Ταϋγέτου. Είναι σαφές ότι σε αυτό το συγκλονιστικό γεγονός πρέπει πλέον να δοθεί η δέουσα έμφαση. Η θυσία των αφανών αυτών γυναικών οφείλει να βγει οριστικά από το περιθώριο της ιστορικής λήθης και οι εκδηλώσεις τιμής να αναβαθμιστούν ριζικά τα επόμενα χρόνια, παίρνοντας μόνιμο και επίσημο χαρακτήρα, αντάξιο της θυσίας τους.
