Μια σπουδαία περιβαλλοντική επένδυση του Ταμείου Ανάκαμψης ολοκληρώθηκε στην πρωτεύουσα της Μεσσηνίας. Από τον Σεπτέμβριο παράγεται δωρεάν εδαφοβελτιωτικό για τους αγρότες της περιοχής, ενώ ανοίγει ο δρόμος για ενεργειακή αξιοποίηση της ιλύος.
FARENEWS.GR: ΚΑΛΑΜΑΤΑ / ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ / ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Καλαμάτα, 19 Ιουνίου 2026 – Ένα έργο-σταθμός, το οποίο αλλάζει ριζικά τα δεδομένα στην περιβαλλοντική διαχείριση, την κυκλική οικονομία και την ενεργειακή αυτονομία του Δήμου Καλαμάτας, ολοκληρώθηκε και επίσημα από τη ΔΕΥΑ Καλαμάτας. Πρόκειται για τη νέα Μονάδα Ηλιακής Ξήρανσης Ιλύος (λυματολάσπης), η οποία κατασκευάστηκε εντός των γεωγραφικών ορίων της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων (Βιολογικός Καθαρισμός) της μεσσηνιακής πρωτεύουσας.
Σύμφωνα με το επίσημο χρονοδιάγραμμα, η υπερσύγχρονη υποδομή αναμένεται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία έως το τέλος Ιουνίου, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες τεχνικές δοκιμές, ενώ η πλήρης και κανονική λειτουργία της προγραμματίζεται για τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Ο Προϋπολογισμός, το Ταμείο Ανάκαμψης και η ανάδοχος Κοινοπραξία
Το έργο αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές επενδύσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στην Πελοπόννησο. Ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται στο εντυπωσιακό ποσό των 6.300.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Η χρηματοδότηση εξασφαλίστηκε από τους ευρωπαϊκούς πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, γεγονός που αποδεικνύει την ωριμότητα των μελετών που είχε προετοιμάσει η ΔΕΥΑΚ. Ανάδοχος του έργου, κατόπιν σχετικού διαγωνισμού, ήταν η έμπειρη Κοινοπραξία TEDRA – Τ.Ε.Σ. Α.Ε., η οποία ολοκλήρωσε τις κατασκευές εντός των προβλεπόμενων χρονικών ορίων.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά: Πώς λειτουργούν τα 4 ηλιακά ξηραντήρια
Η νέα Μονάδα εκτείνεται σε μια συνολική επιφάνεια περίπου 6,5 στρεμμάτων εντός του Βιολογικού Καθαρισμού. Το σύστημα βασίζεται σε τεχνολογίες αιχμής και περιλαμβάνει τέσσερα σύγχρονα ηλιακά ξηραντήρια (θερμοκήπια).
Όπως εξήγησε αναλυτικά ο Γενικός Διευθυντής της ΔΕΥΑΚ, Μιχάλης Βασιλειάδης, η λειτουργία της μονάδας είναι πλήρως αυτοματοποιημένη:
-
Αυτόματη Τροφοδοσία: Η εισαγωγή και η μεταφορά της υγρής ιλύος (λάσπης) στα ξηραντήρια γίνεται μέσω ενός ειδικά σχεδιασμένου συστήματος μεταφορικών κοχλιών.
-
Ηλιακή Επεξεργασία: Το υλικό απλώνεται και ξηραίνεται με τη βοήθεια της ηλιακής ακτινοβολίας και ελεγχόμενου αερισμού, μειώνοντας στο ελάχιστο τον όγκο και την υγρασία του.
-
Αυτοματοποιημένη Απομάκρυνση: Με την ολοκλήρωση της ξήρανσης, το τελικό σταθεροποιημένο προϊόν απομακρύνεται εξίσου αυτόματα από τους μηχανισμούς της εγκατάστασης.
Τέλος στη μεταφορά 5.000 τόνων λυματολάσπης και τεράστια οικονομία
Μέχρι σήμερα, η ΔΕΥΑ Καλαμάτας ήταν υποχρεωμένη να διαχειρίζεται τη λυματολάσπη με έναν εξαιρετικά κοστοβόρο τρόπο, μεταφέροντας περίπου 5.000 τόνους υλικού ετησίως εκτός των ορίων του Δήμου σε ειδικές μονάδες επεξεργασίας.
Με τη λειτουργία της νέας υποδομής, η ΔΕΥΑΚ αποκτά πλήρη αυτονομία. Θα μπορεί να επεξεργάζεται εσωτερικά το σύνολο της παραγόμενης ιλύος, εκμηδενίζοντας τα έξοδα μεταφοράς και τα τέλη υποδοχής σε τρίτες εγκαταστάσεις. Αυτό μεταφράζεται σε άμεση και μόνιμη εξοικονόμηση σημαντικών οικονομικών πόρων, οι οποίοι θα μπορούν να επιστρέψουν στους δημότες μέσω νέων έργων.
Δωρεάν εδαφοβελτιωτικό στους αγρότες και ενεργειακή αξιοποίηση
Το μεγάλο κέρδος του έργου, ωστόσο, κρύβεται στην κυκλική οικονομία. Η λυματολάσπη δεν θα αποτελεί πλέον ένα «απόβλητο» προς απόρριψη, αλλά μια πρώτη ύλη. Το τελικό προϊόν της ηλιακής ξήρανσης είναι ένα σταθεροποιημένο, ασφαλές εδαφοβελτιωτικό υλικό (λίπασμα).
Όπως ανακοίνωσε ο κ. Βασιλειάδης, μετά την πλήρη λειτουργία του Σεπτεμβρίου, το υλικό αυτό θα διατίθεται εντελώς δωρεάν στους αγρότες της Μεσσηνίας για την ενίσχυση των καλλιεργειών τους, σύμφωνα πάντα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Παράλληλα, η διοίκηση της ΔΕΥΑΚ εξετάζει σοβαρά και το ενδεχόμενο μελλοντικής ενεργειακής αξιοποίησης του προϊόντος (π.χ. ως εναλλακτικό καύσιμο), γεγονός που θα μηδενίσει πλήρως το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της πόλης.
Αυτοψία Θ. Βασιλόπουλου: «Η ΔΕΥΑΚ στηρίζει το αναπτυξιακό άρμα του Δήμου»
Τις εγκαταστάσεις επισκέφθηκαν σήμερα, Παρασκευή 19 Ιουνίου 2026, ο Δήμαρχος Καλαμάτας Θανάσης Βασιλόπουλος, ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ Ανδρέας Καραγιάννης και ο Γενικός Διευθυντής Μιχάλης Βασιλειάδης, προκειμένου να επιβλέψουν την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών εργασιών.
Ο Δήμαρχος εξέφρασε την απόλυτη ικανοποίησή του, τονίζοντας τον πρωτοποριακό χαρακτήρα της επένδυσης:
«Έχουμε πει πολλές φορές ότι η ΔΕΥΑ Καλαμάτας όχι μόνο στηρίζει το αναπτυξιακό άρμα του Δήμου μας, αλλά πρωτοπορεί. Σήμερα βλέπουμε ένα έργο που υλοποιείται σε ελάχιστους Δήμους της χώρας. Η ΔΕΥΑΚ αποδεικνύει στην πράξη ότι κινείται με βάση τις σύγχρονες απαιτήσεις της εποχής.
Η εγκατάσταση αυτή έρχεται να προστεθεί στην ευρύτερη ενεργειακή αναβάθμιση του Βιολογικού Καθαρισμού και των μεγάλων φωτοβολταϊκών πάρκων που έχουμε ήδη κατασκευάσει. Θέλω να συγχαρώ θερμά τα στελέχη, τους εργαζόμενους, τον Πρόεδρο, τον Γενικό Διευθυντή και το Δ.Σ. της ΔΕΥΑΚ. Μέχρι τον Σεπτέμβριο η μονάδα θα είναι σε πλήρη λειτουργία, κάνοντας ένα ακόμα μεγάλο βήμα για μια βιώσιμη, πράσινη και σύγχρονη Καλαμάτα».